Nye direktiver gjør gode linker viktigere

Med nye EU direktiver på trappene har det blitt stadig viktigere med kvalitet linker og verifiserbare nettsider. Dette skyldes at det nye direktivet har til hensikt å gjøre det enklere for forbrukere å finne frem i den enorme jungelen internett utgjør. Et godt eksempel på dette er iGaming bransjen, noe vi skal se nærmere på i denne artikkelen.

Nett Casino og betting på nett har nemlig blitt en svært attraktiv bransje, men det har også ført til at stadig nye nettsider dukker opp. Dette har gjort det nødvendig med pålitelige oversikter over de beste norske bettingsider slik at spillerne finner de beste alternativene.

Slik finner du gode lenker

Det finnes en rekke nettsider som promoterer det de påstår er de beste sidene, men hvordan vet du at siden er til å stole på? Det er dette spørsmålet mange stiller seg, men det er også dette de nye EU-direktivene har til hensikt å løse. Vi skal derfor se nærmere på hva disse mest sannsynlig vil bety for nettsider, samt hvordan de vil påvirke deg som bruker tjenestene.

Selv om direktivet i sin helhet ikke er lansert enda, har det dukket opp en rekke lekkasjer som gjør det mulig å forutsi hva det kommer til å omhandle. Imidlertid kan det være tidkrevende lesing, så vi har samlet de viktigste punktene du bør kjenne til nedenfor.

  • Forfatteren av innholdet – Det nye direktivet setter strengere krav til at det skal være offentlig tilgjengelig hvem som står bak innholdet. Dette vil inkludere hvem som har skrevet innholdet – eller hvilket selskap som står bak den potensielle reklamen.
  • Markering av markedsføring – I Norge finnes det allerede strenge vilkår for merking av reklame, men her henger EU litt etter. Dette vil mest sannsynlig komme i det nye direktivet, men for oss i Norge er dette allerede kjent terreng.
  • Falsk informasjon – Det har lenge vært et problem at man kan skrive hva man vil på nett. Dette gjelder spesielt innhold rettet mot spill og finans som kan formuleres med feilaktig informasjon. De nye direktivene vil derfor gjøre det lettere å straffe misvisende eller feilaktig markedsføring av slike produkter. 
  • Felles EU regelverk – Hensikten med det nye direktivet er å samle reglene for markedsføring på nett under et felles europeisk lovverk. Selv om direktivene i første omgang må vedtas i hvert individuelle medlemsland, er det et godt steg i riktig retning.

Oppsummering

Det nye EU-regelverket som er forventet i 2022/2023 har til hensikt å gjøre det enklere for forbrukere å finne frem til kvalitetsinnhold. Dette vil gjøre at rollen pålitelige sammenligningstjenester utgjør vil bli enda viktigere for å etablere en god standard for bransjen. Vi har derfor valgt å se nærmere på iGaming i sin helhet og trukket frem en god kandidat som illustrerer hvordan det kan gjøres på en god måte. Når det er sagt, kan vi bare vente på at EU-parlamentet innfører disse direktivene for å få det endelige svaret på hva de egentlig kommer til å inneholde, og hvordan dette påvirker bransjen fremover.